Näytetään kaikki 8 tulosta
Hei, Sinä trenditietoinen lukija! Oletko koskaan miettinyt, mikä muotilehti sopisi juuri sinulle?
Olet ehkä kokenut muotilehtien tilaaja, mutta kaipaat hieman vaihtelua tai uusia näkökulmia uusiin trendeihin?
Jos vastasit kyllä, olet saapunut oikeaan osoitteeseen.
Tämä sivu on omistettu kaikille heille, jotka rakastavat muotia ja haluavat pysyä ajan tasalla sen viimeisimmistä trendeistä – ja mikä olisi parempi tapa tehdä se kuin tilata kiinnostuksen kohteitasi vastaava muotilehti?
Muotilehti on muotiin erikoistunut aikakauslehti. Muotilehdet ovat olennainen osa muotiteollisuutta, sillä ne toimivan välineenä välittää ja edistää muotisuunnittelun visiota potentiaalisille ostajille. Ne auttavat meitä ymmärtämään ajan kulttuuria.
Tällä sivulla käymme läpi muotilehtien merkityksen kulttuurissamme ja niiden historiallisen kehityksen sekä esittelemme parhaat muotilehdet Suomesta, Ruotsista ja muualta maailmasta. Lisäksi annamme vinkkejä siihen, kuinka valita itsellesi parhaiten sopiva lehti muotilehtien valikoimasta.
Olitpa kiinnostunut sitten kotimaisesta muodista, kansainvälisistä trendeistä tai erikoistuneemmista aiheista, kuten kestävästä muodista, toivomme, että osaat tehdä tämän perusteella tekemään tietoisen valinnan.
Muotilehdet ovat paljon enemmän kuin kiiltäviä sivuja täynnä upeita valokuvia ja houkuttelevan näköisiä mainoksia.
Ne ovat olennainen osa sekä muotiteollisuutta että kulttuurista viestintää.
Muotilehtien historia on miltei yhtä monimuotoinen ja värikäs kuin itse muotikin.
Muotilehtien historiaa voidaan jäljittää aina kuningatar Elisabet I:n aikakaudelle (1533–1603), jolloin sanomalehdissä, päiväkirjoissa, almanakoissa ja minilehtisissä alettiin julkaista yhä enemmän naislukijoita kiinnostavaa sisältöä.
Ensimmäinen julkaisu, jonka katsotaan raportoineen muotiteollisuudesta, oli Le Mercure Galant.
Kirjailija Jean Donneau de Visén vuonna 1672 perustama kirjallisuuslehti oli keskeisessä asemassa muodin, ylellisyystuotteiden, etiketin ja hovielämän levittämisessä Ludvig XIV:n aikana. Siinä julkaistiin muun muassa kuvia aristokraattien vaatteista.
Tiettävästi ensimmäisen kerran termiä muotilehti käytti kirjakauppias Edward Cave vuonna 1732.
1800-luvulla syntyi kolme suurta muotilehteä. Vuonna 1867 perustettu Harper's Bazaar, vuonna 1886 perustettu Cosmopolitan ja vuonna 1892 perustettu Vogue mullistivat muotijournalismin monin tavoin.
Vaikka nämä lehdet olivat alunperin paremminkin naistenlehtiä, perhelehtiä tai "elämän seremoniallista puolta juhlistavia" lehtiä, ne kuitenkin toivat muodin jokaisen ihmisen ulottuville (ei vain yläluokalle), ja siten asettivat standardit korkealaatuiselle muotijournalismille.
Vielä yksi tärkeä aikakauslehti oli Cassell & Co:n lokakuussa 1886 lanseeraama viktoriaaninen julkaisu The Ladies World, joka kirjoitti muodista ja trendeistä seurapiirien keskuudessa. Lyhyen proosan ja runouden lisäksi siinä käsiteltiin muun muassa koulutusta ja politiikkaa.
Maaliskuussa 1937 perustettua Marie Claire -muotilehteä pidetään ensimmäisenä nykyaikaisena naisten muotilehtenä, joka oli paljon aikaansa edellä.
Marie Claire ei sisältänyt vain muotia ja kauneutta, vaan kirjoitti rohkeasti myös aiheista, joita pidettiin tuolloin vakavina tai jopa provokatiivisina.
Se vetosi monimuotoiseen – eri ikäisistä ja erilaisissa yhteiskunnallisessa asemissa oleviin naislukijoihin.
Muotilehti Glamour ilmestyi ensi kerran Yhdysvalloissa 1939 nimellä Glamour of Hollywood.
Vuonna 1943 julkaisu muutti nimensä muotoon Glamour alaotsikolla "tytölle, jolla on työ".
Julkkisten lisäksi se alkoi sisältää enemmän artikkeleja muodista ja kauneudesta, sekä myöhemmin myös psykologiasta, terveydestä ja hyvinvoinnista.
Ellen perusti Hélène Gordon-Lazareff, ja sen ensimmäinen numero ilmestyi marraskuussa 1945. Se keskittyi muotiin, kauneuteen ja lifestyleen, mutta sillä oli myös toinen tehtävä.
Koska lehti perustettiin vuosi sen jälkeen, kun naiset saivat Ranskassa äänioikeuden, sen tarkoituksena oli vahvistaa naisia, kannustaa heitä opiskelemaan ja työskentelemään, sekä innostaa heitä elämään parasta elämäänsä.
Elle ilmestyi suomeksi helmikuuhun 2020 asti, mutta se on edelleen tilattavissa ruotsiksi.
Nämä olivat ikonisimmat aikakauslehdet aina 1600-luvulta lähtien nykypäivään saakka.
On huomionarvoista, että Suomessa ilmestyy nykyään vähemmän erityisesti muotiin keskittyviä lehtiä kuin vielä vuosikymmen aikaisemmin.
Tämä johtuu monista seikoista, kuten digitaalisen median noususta, joka on vähentänyt painettujen lehtien kysyntää.
Lisäksi taloudelliset tekijät, kuten kohdennetun mainonnan kasvu ovat vaikuttaneet lehtien kannattavuuteen.
Osa edellisessä kappaleessa esitellyistä maailman suosituimmista muotilehdistä ilmestyivät vielä aiemmin myös Suomessa.
Cosmopolitanin Suomen painos ilmestyi vuosina 1999–2020 ja Ellen vuosina 2008–2020.
Vaikka pelkästään muotiin keskittyviä lehtiä on vähemmän, aihetta käsitellään yhä laajasti monissa naistenlehdissä:
Jos olet kielitaitoinen ja valmis laajentamaan horisonttiasi, myös Ruotsissa ilmestyy useita laadukkaita muotilehtiä, kuten nämä:
Valinnan tekeminen voi olla haastavaa, erityisesti kun tarjolla on niin monia erilaisia vaihtoehtoja.
Muoti on laaja käsite, joka kattaa kaiken vaatteista ja asusteista lifestyleen ja kulttuurin.
Kiinnostaako sinua enemmän kotimainen vai kansainvälinen muoti? Haluatko saada lehdeltäsi myös muuta kuin muotia?
Ehkä olet kiinnostunut enemmän kestävästä muodista, tai haluat tietää enemmän tiettyjen suunnittelijoiden työstä?
Mieti, mikä osa-alue resonoi eniten kiinnostuksenkohteidesi kanssa, ja etsi lehtiä, jotka keskittyvät niihin.
Vertaile eri lehtien tilaushintoja ja mieti tarjoaako kyseinen lehti erityisiä etuja, kuten alennuksia tai lahjoja uusille tilaajille. On myös hyvä tarkistaa, onko lehdellä erilaisia tilausvaihtoehtoja, kuten määräaikais- ja kestotilaukset.
Ennen kuin teet lopullisen valinnan, on hyvä idea tutustua lehtien sisältöön. Saat hyvän kuvan muotilehtien tarjoamasta sisällöstä niiden verkkosivuilta, joilla julkaistaan lyhyempiä, uutismuotoisia artikkeleja.
Käy läpi arvosteluja ja suosituksia verkossa tai kysy ystäviltäsi ja perheenjäseniltäsi, ovatko he löytäneet itselleen sopivan muotilehden. Kokemukset ja suositukset voivat olla arvokkaita tehdessäsi omaa valintaa.
Jos olet epävarma, voit aina aloittaa lyhytaikaisella, esimerkiksi 3 kk:n tai 6 kk:n tilausjaksolla. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden tutustua lehteen paremmin ilman pitkäaikaista sitoutumista.
Oletko valmis tekemään päätöksen ja sukeltamaan syvemmälle muodin maailmaan?
Meiltä löydät erilaisia tilausvaihtoehtoja, jotka sopivat jokaisen tarpeisiin ja budjettiin.
Valitse määräaikainen tilaus, jos haluat, että tilauksesi päättyy automaattisesti tilausjakson lopussa, tai valitse usein edullisempi kestotilaus, jos olet varma, että haluat jatkaa tilausta pidempään. Muista, että voit perua myös kestotilauksen milloin tahansa.
Kun olet valinnut muotilehden, jonka haluat tilata, klikkaa kyseisen lehden sivulla "katso tarjous" -nappia sen tilausjakson kohdalla (esim. 6 kk tai 12 kk), jonka haluat. Ohjaamme sinut kyseisen lehden parhaaseen tarjoukseen.
Valitse tilaustyyppi, seuraa ohjeita ja valitse tilaustyyppi. Täytä tilaajan tiedot ja maksutiedot, vahvista tilaus ja maksa.
Useimmissa tapauksessa tilaus maksetaan ensimmäisen lehden mukana toimitettavalla laskulla, mutta maksutapa voi vaihdella parhaan tarjouksen tarjoavien myyjien välillä.
Tarvitseko apua muotilehden tilauksessa? Asiakaspalvelumme on valmiina auttamaan. Älä epäröi ottaa yhteyttä!